Saturday, 24 December 2011

Pesanan cikgu aku..

Teringat aku pada zaman sekolah rendah dahulu..

Sekitar 1990-an...

Kurangnya menonton berita di kalangan kanak-kanak, termasuk aku, menyebabkan aku tak dapat jawab soalan dari cikgu (isu semasa). Banyak menonton kartun kata nya.

Kan bahagia menonton kartun daripada menonton berita yang kurang menarik untuk di tonton. Itu dulu, dan sekarang masih adakah pesanan itu disampaikan kepada murid-murid? Adapun, mungkin berbeza...kerana ada laman sosial, laman video dan banyak lagi.

Oleh kerana cikgu memarahi aku, kadang-kadang tu di tontin juga la berita di tv. Sekarang aku terfikir macam mana budak zaman sekarang mengadaptasikan isu semasa untuk pelajaran. Kalau di tonton berita sekarang, banyak cerita karut dari Pak Politik dan anjing-anjing bawahan. Yang sorang menuduh, yang sorang lagi mempertahankan.

Itu cerekarama politik sampah Negara, lain pula dunia luar. Dengan penggulingan pemimpin-pemimpin Negara yang berlaku, apa perasaan budak sekolah rendah? Aku rasa mereka takut nak bercita-citakan menjadi pemimpin.

Jika ditanya apakah isu semasa negara atau tahu kah apa berita semalam...aku kadang-kadang berimiginasi yang mereka menjawab:

• Liwat!
• Rogol!
• Bunuh!
• Guling!
• Demostrasi!

p/s: penat aku memikirkan nya...

Friday, 9 December 2011

Hey budak banyak berborak, diam adalah pintar!

Tiba-tiba...

Dalam sedang aku diam melayan diri, datang budak borak ni membuka kata untuk berborak. Aku pun dengar atas alasan terpaksa. Dari cerita utama ke cerita seterusnya dan seterusnya dan seterusnya dan entah ke mana cerita utama. Bila aku bersuara, budak borak tak setuju dengan pendangan aku. Hey! Ini pandangan aku...kalau betul, kau ubah pandangan kau, kalau salah, kau ubahkan pandangan aku. Ini tak, nak aku terima bulat-bulat pandangan kau saja. Hish! Kadang-kadang ada budak borak yang bercerita dan cuba menghasut aku agar percaya dan sokong kata-kata nya. Woi! Aku ada pandangan aku, aku ada penilaian aku sendiri. Ko jangan nak aku jawap ‘ya’ hanya untuk puas kan hati kau. Di hujung sesi bercerita, budak borak tanya aku,

BB: apa kau rasa(ttg cerita)?
SS: aku rasa aku tak nak dengar ko bercerita. Ko patut diam. (angkat dah gerak entah ke mana)

((bunyi burung gagak))

p/s: makin banyak kau cakap, makin banyak kelemahan kau tunjukkan.

Thursday, 1 December 2011

Bosan…

Hati tak tenteram..

Kaki ingin melangkah keluar dari binaan bata ini..

Dari bilik, ke ruang tamu, ke dapur, ke tandas…

Peti ais dah dibuka beberapa kali…tiada ada yang menarik..

Otak berfikir..kemana harus aku pergi, apa yang perlu aku buat..

Hari hujan..basikal tergantung..hiasan..

Rancangan tv..kanak kanak..

Ke bilik, baring, dan tidur….